De auto de (binnen)stad uit, maar hoe?

door | 19-06-2023 | Nieuws

Wonen in de binnenstad en toch een auto voor de deur hebben. Het lijkt een onmogelijke tegenstelling, en toch is het nog op veel plekken in Groningen mogelijk. Maar, nu er steeds méér mensen in de (binnen)stad wonen lijkt het een onmogelijke situatie te worden. Want waar laat je al dat blik? 

Klaas van der Meulen (Reitemakersrijge) en Eva Teuling (Schuitemakersstraat) togen op donderdag 8 juni naar het pand van Nijestee waar Bram Douwes en Wilbert van der Kamp een live opname van hun podcast “De Linkse Mannen Lossen het Op” presenteerden met als titel “Bye Bye Auto”. In deze podcast namen gasten plaats zoals Esseline Schieven, directeur van Nijestee, en wethouder stadsontwikkeling Rik van Niejenhuis. 

De gasten werden om de oren geslagen met een imponerend rijtje getallen. Wist je dat de gemiddelde auto bijvoorbeeld 23 uur per dag stilstaat? Dat een rijdende auto 140m2 oppervlakte gebruikt (en een stilstaande 20m2), en een fiets slechts respectievelijk 5m2 en 2m2?  Groningen heeft 70.000 parkeerplaatsen in de openbare ruimte, dat is bij elkaar een oppervlakte van 5 x het Noorderplantsoen. Zonde toch eigenlijk, dat we zoveel ruimte geven aan al dat blik, terwijl we er nuttiger dingen mee zouden kunnen doen zoals bomen, nog meer terrassen (of toch niet) of woningen. 

Verder ging het in de podcast over de nieuwe autovrije Utrechtse woonwijk Merwede, de verplichte parkeergarages bij nieuwbouw van Nijestee (die soms voor wel 30% leeg staan, maar die wettelijk verplicht zijn en voor meer geld dan straatparkeren moeten worden verhuurd aan hun bewoners). Ook wordt het beroemde/beruchte verkeerscirculatieplan weer afgestoft, wat ertoe heeft geleid dat Groningen echt een fietsstad is; en wordt het plan om het circulatieplan uit te breiden naar de ringweg en al het verkeer in de stad een maximumsnelheid van 30km/uur op te leggen geïntroduceerd. Voor de rest (en meer details over bovenstaande) raad ik aan: luister de podcast

De reden dat A-kwartierbewoners Klaas en Eva hier zitten is ook omdat ze zelf het thema “Bye bye auto” een warm hart toedragen. Eva en haar gezin bezaten nooit een auto, dit was voor de dagelijkse bezigheden (werk, school, sport, uitgaan) niet nodig, daarvoor volstonden de benenwagen, de fiets en de trein. In weekenden en vakanties boden trein, bus, Greenwheels, Snappcar, een huurauto van Century of een geleende auto van buren of familie uitkomst. Ging al jaren prima. En toen was er ineens een auto, een erfenis van de moeder van Eva. Met een beetje tegenzin accepteerde ze die (een gegeven paard wil je niet in de bek kijken, maar kost ook geld), en zouden ze het in ieder geval voor een jaar gaan proberen. 

Klaas verhuisde twee jaar geleden naar de binnenstad van Groningen en merkte dat hij en zijn vrouw Inge hun 12 jaar oude diesel steeds minder gingen gebruiken. Twee dikke boetes voor mileuzones tijdens een weekendje weg naar Gent en Brugge deed ze besluiten dat in ieder geval deze auto weg moest, maar misschien konden ze wel zonder? 

Klaas stuurde een berichtje in de buurtapp met de vraag of iemand tips voor of interesse had in het delen van een auto. Van een kop koffie kwam het ander, en nu zijn de bewoners beide eigenaar van een halve rode Renault Clio uit 2017. Met behulp van een Google Agenda worden afspraken ingepland, een boekje met pen in de auto doet dienst voor het registreren van de kilometers en de benzine. Aangezien de levens van een gepensioneerd stel en een jong gezin nogal verschillen, loopt dit vooralsnog prima. Zeker sinds het voorjaar zijn de weekenden populair, maar ruzies om data zijn er nog niet geweest. Als er dan tóch aan beide kanten echt een auto nodig is, zijn Greenwheels, Snappcar en huurauto’s nog steeds een optie. En zelfs nu, met vier gebruikers, staat de auto regelmatig een paar dagen tot een week helemaal stil. 

Waarom we dit delen? Omdat wij denken dat er op die 70.000 parkeerplekken in de stad veel auto’s staan die weinig gebruikt worden en wel meer dan 23 uur per dag stilstaan. Omdat we denken dat er wel meer mensen een auto zouden kunnen delen. En de gemeente dit misschien wel wat zou kunnen stimuleren (bijv. korting in een parkeergarage voor gedeelde auto’s of kortere wachttijd voor een parkeervergunning). Maar ook aan onze mede-A-kwartierbewoners stellen we de vraag: heb je je auto écht wel nodig? Zou je niet uit kunnen met een gedeelde auto met één of meerdere buren? 

Misschien ook interessant voor jou

Wilt u onze
vereniging
Steunen?

N

Een persoonlijke contributie bedraagt € 12,50 p/j.

N

Voor een huishouden van 2 of meer personen is deze slechts € 17,50 p/j.

N

U kunt zich aanmelden met uw NAAM, ADRES,POSTCODE en E-MAIL via hetakwartier@gmail.com o.v.v.”Lidmaatschap”
We nemen per omgaande contact met u op!