‘Wat een joekel’, ‘lomp ding’, ‘toch nog snel gegaan hoor’, ‘mooi gedaan!’ en ‘schreeuwt om een kwast’. Diverse commentaren die ik opvang nabij de tijdelijke brug die de Visserbrug vervangt. Grote, nog maagdelijk schone panelen sieren de constructie. Een stroeve vloer maakt uitglijden (zowat) onmogelijk. Zelfs fatbikes moeten hun snelheid minderen voor een passage. Fijn dat Hoge der A en Lage der A weer een verbinding hebben. Is ook gemakkelijk voor de winterperiode met WinterWelvaart.
Van projectleider Henk-Jan de Noord begrijpen we dat het project in totaal twee jaar zal duren, waarvan acht maanden werkelijke bouw/reparatie van de oude. Het kostenplaatje bedraagt ongeveer € 2.000.000,-. Al met al vergt de voorbereiding voor de reparatie veel tijd. Er moeten constructies worden getekend en berekend en er moet worden aanbesteed. Niet Europees gelukkig, dat scheelt weer.
De vervangende brug heeft een vast en een beweegbaar deel. Het geheel is bevestigd op stalen damwandprofielen en oogt solide. Van verschillende zijden werd de wens uitgesproken dat het een geluidsarme brug moest worden. Daarin lijkt men te zijn geslaagd.
Bij de Buurtvereniging komen al suggesties binnen om de houten panelen te beschilderen. Daar komen we hier zeker en vast nog een keer op terug.