Het is begonnen, GroningenSail, als opwarmer voor DelfSail. Aan de kades van Hoge en gedeeltelijk Kleine der A liggen boten, schuiten, schepen van allerlei signatuur.
Waarom ik in de serie Beppe Baukje, Hester, Anne G, de HZ 8 uit Warten, Woelwater, Eenhoorn, Nostalgie, Feije, ZK 28, De Rikus, Ms Romslach, Halve Maen, Ursus en Vredebest nu net de MARIANNA, uitkies voor een nader gesprek heeft natuurlijk met de sierlijk beschilderde stoel van de kap’tein te maken.
Frans (oorspronkelijk uit Maastricht) en Marianna (uit Oranjewoud) leggen vaker aan in Groningen. Ze zitten aan dek met hond Lizzy. Ze wonen op een woonark en Frans heeft iets met retro. Zo staat thuis nog een oude Jeep en een tractor. Geen gedoe met wegenbelasting en misschien straks (als het nieuwe kabinet er is) weer met de goedkopere rode diesel.
Frans: ‘De Marianna is een 45 tons sleepboot uit 1910 met een lengte van 16.10 meter en een 90 pk motor, een langzaamloper. Een van de eerste Caterpillars met een schroef van 1 meter doorsnee. Dat maakt dat hij heel gemakkelijk om zijn as kan draaien.’
‘We zijn uitgenodigd om hier te komen liggen,’ vertelt Frans. ‘We zijn heel goed ontvangen, gisteren kregen we een prima maaltijd in de Sleutel; graag spreken we nog eens onze dank uit voor de gastvrije ontvangst. Onderweg hadden we nog wat pech, vanwege een zeildoek, de fok van een zeilboot, in de schroef. Daar worden nu lampenkappen van gemaakt.’
‘Vroeger woonden er vijf personen, een gezin van vier en een matroos, op deze boot. Dat moet voor de matroos krap zijn geweest.’ Ik neem een kijkje in de antiek ingerichte roef met veel zitruimte en een keukentje met een waterpomp. Onder de eikenhouten vloer is de wateropslag. Voor zie ik een oude kachel maar die is voor de sier, verwarming gebeurt door een c.v.-installatie. Marianna vertelt dat zij assisteert bij het aanleggen en dat ze af en toe stuurt.
‘Het onderhoud doe ik zelf,’ vertelt de kapitein, ‘in de machinekamer is een werkplaatsje ingericht. Eens in de vier jaar gaat hij op de helling voor onderhoud. We varen altijd op halve kracht. Zo’n 15 km/u. Hij kan snel hoor, de top ligt boven de 20. Omdat het een varend monument is mogen we het zwarte water gewoon lozen. We hebben ook een monumentenvlag voor speciale gelegenheden.’