Luid, zeker en duidelijk klinkt het uit de mond van projectleider Henk Jan de Noord: op 1 juli 2027 is de nieuwe Visserbrug klaar. ‘En,’ vraagt iemand uit het veertigkoppige publiek, ‘blijft het daarna ook een brug voor auto’s?’ ‘Ja,’ is het antwoord. Dat zijn alvast twee duidelijkheden, deze middag in een bovenzaal van De Sleutel.
Eef Alkema verwelkomt Donald Marskamp, die iets over de historie van de brug gaat vertellen en Henk Jan de Noord, projectleider van het Visserbrugherstelproject. De buurtvereniging is vertegenwoordigd in een klankbordgroep.
Landschapsarchitect Marskamp neemt ons mee langs de historie van de maar liefst 16 Diepenringbruggen en de Visserbrug in het bijzonder. Hij werkte ook mee aan het schetsontwerp van het MADA-binnenterrein en de Oosterhavenbrug. Interessant feit: sommige bruggen zijn, kinderen van de tijd, in de loop van de tijd wel tien keer veranderd.
Ooit was hier een pijpbrug. Via allerlei andere brugvormen, waaronder een tijdelijke houten klapbrug in 1918 veranderde de brug in een draaibrug, alle vaak met een eigen benaming. De brug veranderde van slank naar stevig, van soms hout, gemaakt door de stadstimmerman of wagenmaker, naar ijzer. Ook de plaats van de brug veranderde een enkele keer tijdelijk: schoof hij op naar de bocht van Ameland.
In 1921 kwam een basculebrug van plaatstaal, ontworpen met hulp van civieltechnische expertise en (stads)architecten. In 1946 werden de in W.O.II verwoeste brug en brugwachtershuisje hersteld. Er kwam een tijdelijke vlotbrug. In 1977 waren er i.v.m. het Verkeers Circulatie Plan weer herstelwerkzaamheden.
In 2024 ging de brug kaduuk en kwam er, net als in 2013, een tijdelijke schuifbrug. Op 1 juli 2027 ligt de nieuwe brug er, met extra aandacht voor esthetiek in hek- en randwerk. Na workshops binnen de gemeente over het programma van eisen, komt er een voorlopig ontwerp, dat wordt voorgelegd aan de klankbordgroep. Het is een gesamtkunstwerk, in samenwerking met meerdere partijen, waaronder stadsontwikkeling.
Dhr. De Noord legt uit wat er verandert: meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Zich vastrijdende bussen en vrachtwagens worden echt verleden tijd. De Verlengde Visserstraat wordt aangepast en de brug wordt zo ingericht dat er autoverkeer over kan blijven rijden om snelle toegang voor hulpdiensten tot het A-Kwartier te garanderen. De wens uit de buurt voor woonkwaliteit is het behoud van bestemmingsverkeer, dus het blijvend ontlasten van het A-kwartier van doorgaand autoverkeer (doorgangsroute), en het beperken van vrachtverkeer.
De oude Visserbrug is al gesloopt, er komt een compleet nieuwe brug, (ver) binnen een budget van een handvol miljoenen. Een bijkomende complicatie is dat de eronder liggende kelder te klein is. Het wordt zeker geen fietsbrug, er blijft aandacht voor hulpverlenersverkeer. En nee, een artistieke eye-catcher gaat het ook niet worden, het ontwerp moet blijven passen in de omgeving, maar er komt aandacht voor versieringen in de detaillering en ja, nogmaals, de brug gaat geschikt blijven voor autoverkeer.