Grensoverschrijdend Gedrag (column)

by | 11-03-2024 | Columns, Nieuws

Recent las ik heel wat publicaties over grensoverschrijdend gedrag. Deze hadden betrekking op machtsmisbruik in bedrijven en organisaties. Of het nu Matthijs van Nieuwkerk en WNL bij de publieke omroep of Mark Overmars bij Ajax betrof; hun gedrag kwam uit verschillende emotionele behoeften voort. Beiden lieten hun frustraties blijken bij de uitoefening van macht en dienden het commerciële belang van hun organisaties. 

In het rapport over de misstanden bij het programma ‘De Wereld draait door’ stond dat ‘de aanpak’ van grensoverschrijdend gedrag alles te maken heeft met leiderschapskwaliteiten. Naast het gegeven dat er reeds enkele leiders ontslagen en/of verplaats waren, werd niet duidelijk gemaakt welke aanpak hierop efficiënt zou kunnen zijn. In beide gevallen ging het commerciële bedrijfsresultaat voor dat van de menselijkheid. Bij beide organisaties was er groot gebrek aan leiderschap c.q. professioneel management. Deze dienden vervangen te worden. Over de slachtoffers werd nauwelijks gerept. Blijkbaar is de menselijkheid  nog steeds ondergeschikt aan een positief bedrijfsresultaat.

In een eerder bericht liet Jumbo-baas Van Veen ons weten dat er vorig jaar uit hun winkels meer gestolen was dan de jaarwinst aangaf. Zou dat bij AH, Aldi en Lidl anders zijn? De schuld van het financiële nadeel werd de klanten en het personeel verweten vanwege de inzet van selfscanners en het onvoldoende toezicht erop. 

Ook de benadering van de Jumbo-baas kan je zien als grensoverschrijdend gedrag. Een goed leider zou met menselijker handelen de diefstal terug willen dringen door het prijzenbeleid aan te passen aan de ‘reguliere’ kostprijsverhogingen van hun producten. Gezien recente publicaties over de extreem hoge prijsstijgingen bij vooral boodschappen en bij nog enkele diensten, zou dat commercieel een verantwoorde actie kunnen zijn.

Indien dit bij de supermarkten als grensoverschrijdend beoordeeld gaat worden, overeenkomstig de kwesties bij de omroep en Ajax moet ook blijken of een ‘goede’ aanpak voor de kwaliteit van het leiderschap voorhanden is. Tot mijn verbazing kondigde de baas enkele dagen terug prijsverlagingen aan. Die kwalificatie wilde hij kennelijk niet afwachten. Blijft de vraag over: Pakt hij het systeem van selfscannen ook nog aan? Uit oogpunt van commercieel handelen zou je dat kunnen verwachten.  Ongeacht of de klant vanuit zijn menselijk handelen het stelen nalaat. Een dilemma, dat zich helaas op vele terreinen voordoet.

Misschien ook interessant voor jou

Wilt u onze
vereniging
Steunen?

N

Een persoonlijke contributie bedraagt € 12,50 p/j.

N

Voor een huishouden van 2 of meer personen is deze slechts € 17,50 p/j.

N

U kunt zich aanmelden met uw NAAM, ADRES,POSTCODE en E-MAIL via hetakwartier@gmail.com o.v.v.”Lidmaatschap”
We nemen per omgaande contact met u op!