In de trend van “beschrijven wat je ziet”: een interessante poster die ik tegenkwam in het bushok van Feerwerd zo langs dat Oldehoofsche kanaal of all places. Dit zette me aan het denken op weg terug naar Stad, welk idee krijg je bij het zien hiervan en wat is de achterliggende gedachte van deze fastfood keten? Pas later zag ik dat er ook nog een getal op staat, maar dat kan de beste overkomen.
Nader onderzoek leverde op dat de keten kleine (subjectief) prijzen blijft hanteren en daarmee een glimlach op ieders gezicht kan bereiken. Prima, zelf dacht ik bij het zien van het gezicht dat een klein gebaar vaak een wereld van verschil kan zijn.
Dat kan je doortrekken op privé, zakelijk, sociaal, buurt en ga zo maar door. Ga er maar aan staan: een spontane reactie of klein presentje totaal onverwacht; geeft een fantastische wending aan je dag. Ook zakelijk, goede verstandhoudingen zorgen ervoor dat je niet sec op contracten terug hoeft te vallen, maar zorgen dat dingen gewoon altijd goed geregeld worden, vooral in een operationele omgeving is dat van enorm belang. Dat bereik je soms door gewoon koeken langs te brengen of elkaar beter te leren kennen tijdens het eten en daarvan wat details mee te nemen de toekomst in. Vaak is het een kleine moeite waarvan je je afvraagt waarom het niet vanzelfsprekend is? En voor de buurt geldt exact hetzelfde: al dat gezeik over fietsen die fout zijn geparkeerd of peuken die op de grond liggen, spreek die lui er gewoon op aan en je houdt er hoogstwaarschijnlijk nog een goede buur aan over. En zo maakt de buurt mogelijk, kijk alleen al naar afgelopen EuroSonicNoorderSlag: de sfeer was positief geladen. Én opportunisme wordt dan vanzelf ingeruild tegen het rekening houden met elkaar, begon een betere wereld niet bij jezelf?