En route op de A6 ga ik, uw autoloze buurtgenoot, voor het eerst een Fastned laadstation uitproberen met een geleende bolide. Het is regenachtig donker en de accu met 300 km actieradius lijkt iets sneller terug te lopen. De stoelmassage laat ik even voor wat ie is. De keuze valt op een laadstation bij Emmeloord. Er is wat gezonde spanning. De jongen van het bedrijf die de EV aan me meegaf tankte net als ik nog niet eerder stroom langs de snelweg. Het zou een kwestie zijn van het gele snoer uit de kofferbak pakken en aankoppelen, net als bij de binnenstedelijke laadpalen.
Aan de rechterzijde van het tankstation bij Emmeloord zit zo’n geel laadstation van Fastned. Eenmaal onder die gele ‘luifel’ pak ik geroutineerd het snoer uit de kofferbak. En juist als ik me sta te verwonderen over hoe het tankklepje in s hemelsnaam open gaat, staat er een man naast me met een heel ander aan te koppelen ‘vulpistool’, die aan de pomp hangt. Het blijkt de aardige buurman van pomp nummer 2, die dit met zijn Porsche overduidelijk vaker doet. Nadat de pomp krediet heeft en start met laden, mogen we nog zo’n half uur stuk slaan. Dan valt er morgen ook nog een tochtje mee te maken. Het gezelschap van de buurman heeft zich inmiddels een weg gebaand naar de Hajé, slalommend langs pauzerende vrachtwagens.
En dan rijst de vraag: hoe een half uur de tijd te doden bij een tankstation. Vrachtwagenchauffeurs gaan eten koken, slapen, tv kijken, koffie zetten, …? Hm. Je ziet plotseling de grijstinten van het groen doen. Eerst maar eens een stukje lopen naar het ‘gewone’ tankstation. Vijf minuten later, de shop bekeken en met thee en lekkers terug in de auto. De deuren op slot: er is verder niemand. Nog 25 minuten te gaan in de leegte van asfalt en uitlaatgassen. Muziekje aan en wat omlummelen? Het is geen plek om te mijmeren. Je kunt er een zakelijk telefoontje plegen, je mail checken of wat lectuur tot je nemen. De buurman is intussen in stilte vertrokken. Enkele minuten later kan ook ‘mijn’ EV voldoende opgeladen weer verder. Als ik een suggestie mag doen: een handboek over de transitie van tanken naar laden en hoe je daarbij ook het menselijk opladen kunt bevorderen.